International vanguards art

Guarda lo slideshow  – Watch the Slideshow

This slideshow requires JavaScript.

Descrizione dal pannello di sala – Note from the panel of the museum:

Ad aprire il percorso del Museo, poi tutto dedicato all’arte moderna italiana, un prezioso nucleo di opere dell’avanguardia internazionale – derivante quasi integralmente dalla collezione di Riccardo e Magda Jucker – riflette le nuove tendenze di inizio secolo, tra espressionismo, cubismo e astrattismo.

Si inizia dal 1907, spartiacque della modernità artistica novecentesca, a cui risale una Femme nue di Picasso, variante o ripensamento di una delle famosissime cinque figure del suo capolavoro d’allora, le Demoiselles d’Avignon. Il passaggio dalla pittura fauve ed espressionista a un primo cubismo si coglie in due paesaggi dello stesso periodo – il Port Miou di Braque e La Rue-des-Bois dello stesso Picasso – i cui caratteri segnano in modo del tutto innovativo almeno un quindicennio di pittura d’avanguardia in Europa e Stati Uniti; mentre la tradizione postimpressionista è ancora presente nel materico pointillisme del Faro a Westkapelle di Mondrian, dove però già emerge la componente mentale e astratta, radicalmente antinaturalistica, della pittura del maestro olandese.

Pur variamente interpretata, la tendenza “astratta” è tipica degli anni precedenti la prima guerra mondiale: la si coglie anche in altre opere di Picasso e Braque (La bouteille de Bass e Natura morta con chitarra) che, con un Contrasto di forme di Léger, ben esemplificano il cubismo sintetico.

Astratto in senso proprio è l’espressionismo di una raffinata Composizione di Kandinsky del 1916, mentre Klee, nello stesso solco del monacense Cavaliere azzurro, offre una raffinata dimostrazione dell’idea di pittura come pura invenzione compositiva con il suo Wald Bau.

Ma anche negli anni dell’avanguardia il tema della figura continua a giocare un ruolo primario. Al senso costruttivo della linea variamente risolto in tre opere di Modigliani – tra i quali un famoso Ritratto di Paul Guillaume – fa da controcanto il colore in gioiosa libertà di un’Odalisca di Matisse, ultimo gioiello, ma solo cronologicamente, di questa sezione.

(Prof. Antonello Negri)

The International Avant-Garde

Opening the tour of the Museum, after this section entirely devoted to modern Italian art, is a precious group of works from the international avant-garde, nearly all of which coming from the collection of Riccardo and Magda Jucker, and reflecting the new currents at the start of the century, namely Expressionism, Cubism and Abstract Art.

We begin with the year 1907, a watershed in 20th-century modern art, and the year when Picasso’s Femme nue was first unveiled, a variant or perhaps a reworking of one of the celebrated figures in his masterpiece from that period –  the Demoiselles d’Avignon.  The passage from Fauve painting to Expressionism to early Cubism can be discerned in two landscapes dated to the same period – Port Miou by Braque and La Rue-des-Bois, also by Picasso – whose innovative features would influence at least fifteen years of avant-garde painting in Europe and the United States. Post-Impressionist tradition was still present in the textural pointillisme of Mondrian’s Lighthouse at Westkapelle, where, nevertheless, the Dutch master’s radically anti-naturalistic, psychological and abstract component can already be seen to emerge.

Although variously interpreted, an “abstract” trend is typical of the years prior to the First World War: this can also be perceived in other works by Picasso and Braque (La bouteille de Bass and Still Life with Guitar), which, along with Léger’s Contrast of Forms, clearly exemplify synthetic Cubism.

Abstract in a true and proper sense is the Expressionism of Kandinsky’s refined Composition from 1916, while Klee, in the same groove as the Munich Blue Rider, offers a sophisticated demonstration of the idea of painting as purely compositional invention with his Wald Bau.

But the figure motif continues to play an essential role in the years of the avant-garde as well.  Acting as a countermelody to the constructive meaning of the line varyingly elaborated in the works of Modigliani, including his celebrated Portrait of Paul Guillaume, is the joyously unrestrained use of color in Matisse’s Odalisque, the last gem, but only chronologically speaking, in this section.

(Prof. Antonello Negri)


Advertisements