Focus on: Giorgio De Chirico

1-Guarda lo Slideshow – Look at the Slideshow

This slideshow requires JavaScript.

Giorgio de Chirico

Negli anni dieci de Chirico  divenne, con le tele dipinte prima a Parigi e poi a Ferrara, uno dei protagonisti dell’avanguardia internazionale: la scoperta del significato magico degli oggetti attraverso misteriose relazioni reciproche anticipò i procedimenti del surrealismo. Le collezioni civiche di Milano non possiedono un quadro di Giorgio de Chirico della prima, e più alta stagione metafisica (1910-1919). I quadri metafisici, monopolizzati dopo la prima guerra mondiale dal mercato parigino e poi da quello americano, furono prede ambite del collezionismo internazionale: non li si volle comprare, per diffidenza ideologica, durante il ventennio fascista  e non li si poté più comprare, per il prezzo troppo elevato, nel secondo dopoguerra.

Ma in questa sala si può studiare una eccellente antologia dell’opera di de Chirico degli anni venti e trenta, recentemente rivalutata. De Chirico è infatti un artista, oggi, di imprevista modernità. Egli mise in crisi il principio, di origine romantica, secondo il quale lo stile è la cifra più esclusiva dell’artista e vide nella pittura una operazione indiretta, da compiere assemblando stili e temi già esistenti, dove conta non tanto l’esito formale quanto il pensiero che lo sovrintende. Qui l’artista rideclina, ne  Il Figliol prodigo del 1922, una sua invenzione di cinque anni precedente (il saluto tra il padre-statua e il figlio manichino in una piazza d’Italia) in una pittura classica e luminosa, debitrice nel paesaggio dei modi del Quattrocento Italiano. Oppure si mantiene, in Combattimento, sul sottile confine tra l’omaggio alla classicità e la sua irrisione, con riferimenti formali che vanno dai mosaici delle Terme di Caracalla al Picasso neoclassico. Poi ancora, ne Le trouble du philosophe e ne Les brioches, ripropone i temi della metafisica ma ormai depotenziati in un gioco decorativo e nostalgico. E infine, con Autunno del 1935, si misura con un sapiente ritorno al mestiere che guarda ai nobili precedenti di Raffaello e di Corot.

(Prof. Flavio Fergonzi)

Giorgio de Chirico

During the second decade of the Twentieth century – with his canvases painted in Paris and later in Ferrara – De Chirico became one of the foremost protagonists of the International Avant-garde, and his discovery of the magic significance of objects in mysterious reciprocal relations would anticipate the advances of Surrealism. The civic collections of Milan do not possess a work by Giorgio de Chirico from his first and most accomplished metaphysical period (1910-1919). These metaphysical paintings, monopolised by the Parisian market after the First World War and later by the American market, were highly sought after by international collectors: as a result of ideological diffidence no one had wanted to buy them during the decades of Fascism, while in the period following the Second World War, no one could not afford buy them due to their exorbitant prices.

However, in this hall one has the opportunity to study an exemplary anthology of the oeuvre of De Chirico from the Twenties and Thirties, which has only recently been revaluated. Today, De Chirico is in fact an artist of unforeseen modernity. The artist threw artistic principle and its Romantic origins – according to which the style is deemed the exclusive cipher of the artist – into crisis; he viewed painting as an indirect operation – to be fulfilled by assembling pre-extant styles and themes – in which the formal outcome did not matter as much as the thought that underpinned it. Here, in Il Figliol prodigo of 1922, the artist reiterates one of his inventions from five years previous (the greeting between the father-statue and mannequin son in an Italian square) in a classically luminous pictorial rendering in which the landscape reveals its debt to Fifteenth century painting in Italy. On the other hand, in Combattimento (Battle), De Chirico maintains his stance on the fine line between paying homage to classicism and its derision, with formal references that range from the mosaics of the Baths of Caracalla to Picasso’s neo-Classicism. Once again, in Le trouble du philosophe and Les brioches, he re-presents metaphysical themes, which had by then been disempowered by a play on their decorative and nostalgic elements. Finally, with Autunno of 1935, he measures himself against a conscious return to the art, looking back to his noble antecedents Raphael and Corot.

(Prof. Flavio Fergonzi)


Advertisements