Focus on: Fausto Melotti

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Fausto Melotti

Le dieci sculture radunate in questa sala rappresentano una preziosa testimonianza della prima produzione di Fausto Melotti, maturata a Milano intorno alla metà degli anni trenta.

Melotti, a stretto contatto con artisti, intellettuali e musicisti aperti alle sperimentazioni avanguardiste, mise a punto un linguaggio astratto in cui convivevano l’amore per la geometria, la suggestione delle teorie contrappuntistiche e l’eco delle ricerche degli architetti razionalisti. I suoi lavori, memori anche della lezione futurista e metafisica, erano concepiti non sul principio della “modellazione”, inutile tocco personale dell’artista, ma su quello della “modulazione”: ovvero un canone di riferimento che costituiva l’elemento base per la costruzione di una regolata composizione.

Melotti espose molte delle sue opere nella sua prima mostra personale allestita, nel maggio 1935, presso la Galleria del Milione di Milano, allora importante centro di promozione della cultura artistica ed architettonica dell’avanguardia europea.

Il disinteresse del pubblico e l’incomprensione della critica italiana per le sue opere spinsero l’artista a seguire altre strade negli anni successivi. Il silenzio critico che calò sui suoi primi lavori fu interrotto all’inizio degli anni sessanta, quando Melotti fu incluso tra i maggiori rappresentanti della cultura astratta italiana tra le due guerre e alcune sue opere furono inserite in importanti mostre retrospettive.

Nel 1968, Luciano Pistoi, proprietario della Galleria Notizie di Torino, sollecitò la realizzazione di alcune copie delle opere degli anni trenta sopravvissute ai bombardamenti su Milano durante il 1943: Melotti eseguì due copie e una prova d’artista per ogni scultura superstite. Le dieci prove d’artista, ora esposte in questa sala, furono donate alle civiche raccolte di Milano all’indomani della mostra antologica di Palazzo Reale, nel maggio-giugno 1979.

(de Sabbata)

Fausto Melotti

The ten sculptures gathered in this hall represent a precious testimony to the early production of Fausto Melotti, taking shape in Milan during the middle years of the Thirties.

In close contact with artists, intellectuals and musicians who were open to the experiments of the Avant-garde, Melotti honed an abstract artistic language in which his love of geometry, the suggestion of counterpoint theories and the echo of rationalist architectural studies all contributed to the creation of sculptures charged with latent but carefully balanced tensions. His works are mindful of the lessons of Futurism and the notions of Metaphysics, but were not conceived according to the principle of “modelling” – which he considered to be a futile expressive touch of the artist – rather, they were created according to the principle of “modulation”: a referential rule, like those found in music or architecture, that constitutes the basic standard in the construction of a regulated composition.

Melotti exhibited many works at his first solo exhibition in May of 1935 at the Galleria del Milione in Milan, a gallery which at the time constituted an important centre for the diffusion of architectural and artistic culture of the European Avant-garde.

Public indifference and the incomprehension of his works by Italian critics, in contrast to a few acknowledgements received by the artist on an international level, pushed the artist to follow different paths in the years to come. However, the critical silence that fell over his early works was broken in the Seventies when Melotti would be included as one the principal representatives of Italian abstract art between the World Wars and a number of his works would be included in important retrospective exhibitions.

In 1968, Luciano Pistoi – owner of the Galleria Notizie where a solo exhibition of the sculptor’s work would be held in November 1968 – solicited the reproduction of some works from the Thirties, those that had survived the bombing of Milan in 1943: Melotti executed two copies and an artist’s proof for each of these surviving sculptures. The ten artist’s proofs, now on display in this hall of the Museo del Novecento, were donated to the Civic Collections of Milan soon after the closing of the anthological exhibition hosted at Palazzo Reale in May and June of 1979.

(de Sabbata)


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